메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
오소정 (연세대학교) 박주희 (연세대학교)
저널정보
한국아동학회 아동학회지 아동학회지 제41권 제6호
발행연도
2020.12
수록면
81 - 93 (15page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Objectives: This study examined the effects of bullying victimization on defending behavior, and investigated whether perceived affective empathy and social support moderated the relationship between bullying victimization and defending behavior.
Methods: The participants were 210 children who were 4-6 graders from 11 elementary schools in Seoul, Incheon, and Gyeonggi-do. Data were analyzed using descriptive statistics and multiple regressions using PROCESS macro program (Model 2) by Hayes (2013).
Results: Results indicated that bullying victimization, affective empathy, and social support had positive influences on defending behavior. Further analysis on the moderating effect of social support showed that the positive influence of bullying victimization on defending behavior was greater when social support was high. In contrast, affective empathy had no moderating effect.
Conclusion: Affective empathy could increase defending behavior. Also, the significant moderating effect suggests that social support is an important role in conducting defending behavior especially among children who experienced bullying.

목차

Introduction
Methods
Results
Discussion
References
주제어 및 참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-598-001424607