죽음을 기쁘게 받아들이고 유언 대신 시를 쓰겠다고 한 이육사 시의 전편에 걸친 이미지를 찾아보았다. 먼저 반복적으로 보이는 시어를 찾는 가운데 물의 이미지와 관련된 그간에 한자의 오기(오자)라고 명명된 시어를 확인해 보았다. 내적 긴밀성을 통해 ‘항도(航圖)’, ‘명모(瞑帽)’는 오기라기보다 육사가 자신의 삶을 통해 이미지화한 신어라는 것을 알 수 있었다. 또한 시인의 자화상과 같은 시 <독백>에서 ‘별’의 의미로 읽었던 ‘사복’은 날개는 있으나 날지 못하는 ‘형태만 박쥐(蒒蝠)’인 것이 드러났다. 무엇보다 시에 나타난 시적 대상을 명확히 함으로써 시의 톤을 읽을 수 있었는데 이로써 그간의 개념적으로 시를 읽거나 작품 외적 전기적 요소에서 근거를 찾아와 조국이나 광복으로 보았던 ‘손님’의 상징적 의미를 구체적으로 밝힐 수 있었다. 시인의 가치와 정신의 방향성이 물의 이미지로 드러난 <해조사>, <광야>, <꽃>, <서풍>, <산> 등에서는 시적 대상들이 바다에서 항해하는 사람들이었다. 이러한 배경에서 시적 화자는 언제나 귀향 중이었다. 매체(vehicle)인 손님의 주지(tenor)는 고향으로 돌아가고자 하는 마음이라고 볼 수 있다. 특히 시적화자는 바다를 통해 뱃사람들과 같이 귀향하고 있음을 보여줌으로써 다른 사람들과의 연대를 명확하게 드러냈다. 또한 유언과 같은 <꽃>을 통해 시적화자는 자신을 포함한 바닷사람들이 고난을 무수히 겪어 꽃성을 이루고, 이룰 것을 믿고 기대했다. 그 공간을 바다 한복판으로 정하여 고난을 기쁨으로 완성시키고 순간을 영원으로 바꾸고 있다. 내적 구조로 읽으면 <절정>에서 육체적 고통이 극심할 때 열망이 가장 강렬했으므로 강철로 된 무지개를 볼 수 있었다. 물의 이미지로 시를 읽으면 <절정>의 세계가 시의 전반에 걸쳐 상징적으로 드러난 것을 확인할 수 있었다. 순수성을 추구하는 정신이 물의 이미지로 나타나 흙의 속성과 결별하며 샘물, 강물 등으로 변형되다가 수평인 바다에 이르러 죽음에 이르지만 그 고통은 황홀함과 결합되어 시적 주체를 영원한 순간에 도달하게 했다. 이육사 시의 전편에 흐르는 물의 이미지는 바다에 이르면서 죽음으로 완결되었다. 이미지를 따라 시 전반을 읽어 봄으로써 시와 시인의 말과 글의 일치를 확인할 수 있었다.
I analyzed the imagery of the entire poetic corpus of Yi Yook Sa, who was willing to accept death and chose to write poems instead of a last will and testament. While searching for poetic words used repeatedly, I noted those related to the image of water that had previously been regarded as typos. Through internal affinity, I determined that Hangdo (航圖) and Myungmo (瞑帽) are not typos but neologisms to which Yi gave images throughout his life. In addition, in <Monologue>, which is regarded as a poetic self-portrait, the word sabok, previously identified as a star, actually refers to the shape of a bat that has wings but cannot fly. I was thereby able to determine the tone of the poem by clarifying the poetic objects in his work. Such a reading revealed the meaning of the word “visitor,” which has previously been regarded as symbolic of the mother country or independence, when read based on elements outside the work. In poems like <Haejosa>, <Gwangya>, <Flower> <Seopoong>, and <San>, Yi’s values and spiritual direction are revealed through the image of water, and the poetic objects are people sailing at sea. The poetic narrator is thus sailing back to his home country through the entire poem. We can see that the vehicle, which is the tenor for the guest, desires to return to the homeland. In particular, the poetic narrator’s solidarity with the people is revealed in his sailing back together with the seafarers. Moreover, in his last work <Flower>, the poetic narrator expects the seafarers, including himself, to experience countless hardships that will result in the creation of the flower castle, whose location he set in the middle of the sea, converting their hardships into joys and changing the moment to an eternity. Through the inner structure of <Jeol Jeong>, the poetic narrator’s desire was most intense when his physical pain was most severe, when he could see the steel rainbow. When reading his work through the image of water, we symbolically perceive the world of <Jeol Jeong> throughout Yi Yook Sa’s poem. The spirit of pursuing purity appears in the image of water, which arises from the nature of the soil, transforms into spring water, river water, etc., and finally meets death when reaching the horizontal sea, but the pain is combined with ecstasy, allowing the poetic subject to attain a moment of eternity. On reading the poem through images, I was able to confirm the accordance among the poet"s speech, writing and his poems.