최근 전 지구적으로 플라스틱, 비닐 등의 패키지 폐기물로 인한 환경오염 문제가 심각해지면서 패키지 개발과 생산에 대한 정부의 환경 규제 법규가 강화되고 소비자의 지속가능 패키지에 대한 요구와 관심이 증가하고 있다. 본 연구의 목적은 이러한 사회적, 환경적 트렌드를 토대로 기업에 소속된 디자이너들이 지속가능 패키지 디자인 개발에 활용 가능한 디자인 전략과 세부적인 방법을 제안하는데 있다. 이를 위해서 본 연구는 첫째, 선행연구 및 관련 문헌자료들을 통해 지속가능 패키지 디자인의 개념을 고찰하였고 정부의 패키지 관련 환경 규제 정책과 동향을 살펴보았다. 둘째, 선진브랜드의 지속가능 패키지 디자인 사례연구를 통해 디자인 개발 방법과 특성을 비교, 분석하였다. 마지막으로, 이러한 연구를 토대로 다섯 가지 지속가능 패키지 디자인 전략과 그에 따른 구체적인 방법을 제안하였으며 지속가능 디자인을 위한 디자이너의 역할을 제시하였다. 본 연구의 결과인 지속가능 패키지 전략으로는 첫째, 자원 및 에너지가 효율적으로 사용된 디자인 전략으로 패키지 공간비율, 재료 및 표면처리 최소화의 디자인 방법이 있으며, 둘째, 유해물 발생을 최소화한 디자인 전략으로 생분해성 소재, 친환경 잉크 사용 및 표면처리 디자인이 포함된다. 세 번째로는 재사용 및 재활용 디자인 전략으로 재활용 가능 패키지의 분해, 유지보수, 세척이 용이한 디자인을 포함한다. 네 번째, 소비자의 행동을 지속가능 라이프 스타일로 변화시키는 디자인 전략과 다섯 번째로 소비자의 지속가능 라이프의 관심을 촉진시키는 캠페인 디자인 전략이 있다. 마지막으로 지속가능 패키지를 위한 디자인의 역할로써 디자인 개발, 생산, 사용, 폐기 전 과정에서 환경영향 정보 수집 및 분석에 근거한 패키지 디자인 프로세스의 확립이 필요하며, 지속가능 패키지 사용자의 지속적인 활동 유도를 위한 콘텐츠와 서비스가 융합된 디자인, 현재의 소재 및 가공기술의 한계를 극복하기 위한 다각적이고 창의적인 디자인 발상을 통한 디자이너의 역량을 강화할 필요가 있겠다. 본 연구는 제안된 지속가능 패키지 디자인의 전략 및 방법을 통하여 지속가능 패키지 디자인의 기초자료로써 활용되는데 연구의 의의를 둔다.
In recent years, the importance of environmentally sustainable product development and production has increased as governments have strengthened domestic and global environmental regulations and consumer awareness of responsible and sustainable consumption has increased. In accordance with the needs of this age for research into sustainable product package design, the purpose of this paper is to identify the trends in the development of sustainable product package design, to analyze the package design in creating a sustainable life and to propose strategic direction for creating sustainable product package design for a more sustainable life. Firstly, through the literature review, the sustainable product package trends were identified. Secondly, for the case studies, design methods and characteristics of sustainable product package design were compared and analyzed from multiple angles. Lastly, based on the results of the above research, five core strategic design approaches for sustainable product package design were proposed with detailed design methods. As a result, the core strategic design approaches are: designs that use resources and energy efficiently, designs that recycle waste, design that can reduce environmental emissions during package disposal, designs that change consumer behavior towards a more sustainable lifestyle, and designs that promote the interest of a sustainable life. In addition, as the role of design in the development of sustainable products, establishment of package design processes based on analyzing environmental impact information, scenario-based design that fuses consumers’ sustainable activities and multi-dimensional and creative design ideas to overcome limitations of material and processing technology need to be developed.