메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김익상 (제주대학교)
저널정보
한국언어연구학회 언어학연구 언어학연구 제20권 제3호
발행연도
2015.1
수록면
237 - 262 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study purports to comprehensively understand the factors affecting Korean primary and middle school students' motivation and willingness to communicate (WTC) in English. The research question is how participants' cultural beliefs influence other social, affective, and communicative variables. Seven hypotheses are formulated to test the causal relationship among variables. The study employs 45 questionnaires and a structural equation modeling (SEM). 124 primary students from 4th to 6th grade and 136 middle school students participated in the study. The results reveal three key findings. Firstly, positive cultural beliefs would be a causative factor resulting in students' willingness to communicate in English and their attitudes towards learning situation. Secondly, it is learners' attitudes toward learning situation that generate the Korean students' motivation. Thirdly, students' WTC is caused by self­confidence, which is directly influenced by motivation. In short, the more positive cultural beliefs learners have, the more they are willing to communicate in English and the more motivated they become.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0