메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
왕묘청 (전북대학교) 심재우 (전북대학교) 이희철 (전북대학교)
저널정보
대한영어영문학회 영어영문학연구 영어영문학연구 제48권 제3호
발행연도
2022.8
수록면
105 - 130 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The major purpose of this study is to investigate the relationship between senior high school EFL learners’ L2 (second language) motivation, L2 Willingness to communicate (WTC), and English proficiency. A total of 170 students aged between 17 and 18 years completed a questionnaire to report on their L2 motivation and L2 WTC. They also participated in a TOEFL Junior Speaking Simulation Test to measure their English oral proficiency. Results from descriptive and regression analysis revealed that participants had moderately higher L2 motivation but relatively lower L2 WTC. In addition, attitude towards learning English and motivation intensity, the two components of L2 motivation were proved to be powerful predictors of students’ L2 WTC, accounting for approximately 60% of the variance. Furthermore, results from the ordinal logistic analysis illustrated that the two components L2 motivation (attitude and motivation intensity) and L2 WTC were significant variables in distinguishing students’ L2 oral proficiency levels. In light of these findings, we could adopt pedagogical strategies such as enhancing CLT teaching and providing students with a more conducive environment as to increase students’ L2 motivation as well as their L2 WTC.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0