메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김재원 (충남대학교) 박진형 (충남대학교) 권상욱 (충남대학교) 신승화 (충남대학교) 김범종 (한국산업기술시험원) 김종훈 (충남대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회논문집 한국자동차공학회논문집 제30권 제3호
발행연도
2022.3
수록면
199 - 206 (8page)
DOI
10.7467/KSAE.2022.30.3.199

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (7)

초록· 키워드

오류제보하기
Electric vehicles(EVs) are being commercialized as practical alternatives to the Zero emission vehicle. Lithium-ion batteries(LIBs), the main source of energy for EVs, are one of the components that affect the economy and the safety of EVs due to LIB’s high energy density and long lifespan. However, LIBs can be problematic in terms of fading capacity and reduced life due to prolonged charging/discharging. Therefore, accurate remaining-useful-life(RUL) prediction is essential. In this paper, the discharge capacity of the lithium-polymer battery pack and the nickel manganese cobalt(NMC) battery were extracted through current signals. By using discrete wavelet transform(DWT), it is possible to induce capacity regeneration, such as the noise of the NMC battery, by compression and decomposition. To provide accurate batteries’ replacement time, RUL is implemented based on particle filter(PF). The result shows that the RUL prediction of the decomposed signals with noise improved by about 5% compared to the raw signal data. Therefore, in this paper, it was proposed that using decomposed signals can be an advantage in terms of data storage space and the effect of reduced RUL time.

목차

Abstract
1. 서론
2. 배터리 전기적 특성 실험
3. 이산 웨이블릿 변환
4. Particle Filter 알고리즘 기반 잔여 수명 예측
5. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0