본 연구의 목적은 아동기에 ADHD로 진단받은 대학생이 성장하며 겪는 삶의 어려움을 어떻게 극복하는지에 대한 과정을 탐구하여 ADHD 대학생의 극복 과정을 설명하는 데에 있다. 이를 위해 아동기에 ADHD 진단을 받고 최소 1년 이상 치료의 경험이 있으나, 현재 대학생활에 기능적으로 적응하고 있다고 응답한 15명의 남녀 대학생을 대상으로 심층면담을 실시하고, 근거이론방법을 사용하여 분석하였다. 연구결과, 개방코딩 과정에서 229개의 개념, 57개의 하위범주, 20개의 범주가 도출되었다. 축코딩 결과 ADHD 대학생이 경험하는 중심현상은 ‘미운 오리새끼의 시련’으로 나타났다. 이에 영향을 미치는 인과적 조건은 ‘스스로 조절되지 않음’, ‘문제아가 되어버림’이었고, 맥락적 조건으로는 ‘원만하지 못한 친구관계’, ‘숨 막히는 교육환경’, ‘약물치료에 따른 정체감 혼란’, ‘사회적 편견으로 은폐’였으며, 작용/상호작용하는 전략은 ‘자기 인식과 성찰’, ‘좌충우돌하며 돌파구 찾기’, ‘자기만의 조절방법 찾기’, ‘ADHD를 자원으로 활용하기’등으로 나타났다. 또한 중재적 조건은 ‘역할 모델따라 하기’, ‘부모의 깊은 관심과 돌봄’, ‘사회적 지지에 따른 변화와 성장’, ‘대학입학을 전환의 계기로 삼기’, ‘흐르는 시간 속에서의 성숙’이었고, 결과는 ‘받아들임’, ‘컨트롤 타워가 되기’, ‘회복과 성취’, ‘나의 인생을 향한 도전’이 있었다. 본 과정을 시간의 흐름에 따른 단계를 살펴보면, ‘변화 가능성 발견 단계’, ‘몸부림 단계’, ‘조절 단계’, ‘활용 단계’의 4단계로 설명할 수 있다. 본 연구의 결과를 통해 ADHD 대학생의 삶의 어려움 극복과정을 구체적으로 확인할 수 있었으며, 연구 결과는 정신건강전문가 및 상담사들에게 이들이 성장과정에서 겪은 삶의 어려움을 극복한 경험을 강점으로 이끌어 내고 활용하여, 내담자들의 삶을 성장시킬 수 있다는 관점을 제공했다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to research the overcoming process of life difficulties in college students growing up with ADHD and to explain its process. The research conducted in-depth interview with 15 participants who have been diagnosed with ADHD during their childhood and have experienced a minimum a one-year treatment but responded to functionally adapt to their current college environment. To analyze the acquired data, the analysis technique of Strauss and Corbin was used to conduct open, axial and selective coding. The results from open coding induced 229 concepts, 57 sub-categories, and 20 categories. Paradigm and procedural analysis were conducted through axial coding. The axial coding result indicates that casual conditions in ADHD overcoming process were, ‘cannot be moderated by oneself,’ and, ‘becoming a troublemaker.’ The focal phenomenon was, ‘the trials of the Ugly Duckling.’ The context conditions were, ‘ill friendship’, ‘stuffy educational environment’, ‘identity confusion from drug therapy,’ and ‘concealment from social prejudice.’ A strategic approach to actions/interaction was, ‘self-recognition and introspection’, ‘finding a breakthrough with going through trial and error’, ‘finding one’s own moderation methods’ and ‘utilizing ADHD as a source.’ Intervening conditions were, ‘following role model’, ‘parent’s deep affection and support’, ‘changes and growth from social support’, ‘using college entrance as a turning point’, and ‘maturity in the flow of time’, which resulted in ‘acceptance’, ‘becoming a control tower’, ‘recuperation and achievement’ and ‘challenging my own life’. When the stages of overcoming process of ADHD are observed by time flow, stages are identified as follows: ‘Finding possibility of changes’, ‘Struggling’, ‘Moderation’, and ‘Utilization’. The results concretely identified the process of overcoming the difficulties of life of college students with ADHD, and are meaningful that it gave mental health specialists and counselors a view that they could grow the life of the clients by drawing and utilizing their experiences of overcoming the difficulties of life in the process of growth as strengths.