메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김현우 (연세대학교) 김기택 (서울대학교)
저널정보
서울대학교 인지과학연구소 Journal of Cognitive Science Journal of Cognitive Science 제22권 제4호
발행연도
2021.12
수록면
541 - 566 (26page)
DOI
10.17791/jcs.2021.22.4.541

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study tested the validity of a computer-based picture-naming tool, the HALA task, to measure the effect of bilingual children’s language exposure in their word retrieval skills. We used this task to address an unresolved issue of whether a relative amount of language input is more strongly associated with a relative versus an absolute language outcome. We measured a proportion of L2 Korean input that bilinguals speaking Russian or Chinese as an L1 received from four types of input sources using a language background questionnaire. We also assessed their word retrieving accuracy and speed using the HALA task. Results from correlation analyses show that the proportion of L2 over L1 input was more strongly correlated with the production skills measured in relative than absolute terms. Also, the effect of language input manifested more prominently in word retrieval speed than in word naming accuracy. Our findings suggest that the picture-naming task successfully captured the effect of relative amount of language input in bilingual word production when language outcomes were measured in relative rather than absolute terms. We propose the task as a tool for tracing the development of bilingual children’s word production skills.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (43)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0