최근 디지털 미디어 이용에서 미디어 리터러시와 같은 정보 이용 능력의 중요성이 커지고 있다. 이에 본 연구는 정보 이용 능력과 정보 탐색 행동의 관계를 살펴본 연구들에 대한 메타 분석을 실시하였다. 총 32개 연구의 효과 크기를 분석한 결과를 보면, 정보 이용 능력 수준이 높을수록 정보 탐색 행동을 더 많이하는 정적(positive) 효과가 있었으며, 평균 효과 크기는 r = 0.36(95% CI[0.28, 0.44])로 나타났다. 본 연구에서는 또한 정보 이용 능력이 정보 탐색에 미치는 긍정적인 효과를 강화 또는 약화 시키는 조절요인을 살펴보았다. 조절 요인으로서 (1) 이론 (리터러시 이론 vs RISP 모델), (2) 정보 이용 능력의 측정 차원 (단일 차원 vs 복수 차원), (3) 연구 주제 (일반 정보 vs 건강 정보 vs 과학/환경 정보), (4) 방법론 (실험 vs 오프라인 서베이 vs 온라인 서베이 vs 혼합), (5) 지역 (서울 vs 비수도권 vs 전국), (6) 표본의 연령대 (대학생 vs 비대학생 성인 vs 노인), (7) 표집 방식 (편의 표집 vs 할당 표집), 그리고 (8) 출판 여부 (출판 vs 비출판) 등을 설정하였다. 분석 결과, 조절 변인으로 투입된 8개의 변인 중 4개의 변인에 대해서만 통계적으로 유의미한 차이가 발견되었다. 다양한 조절 변인 중 유의미한 차이가 나타난 조절 변인은 정보 이용 능력의 측정 차원과 연구 주제, 표본의 지역, 그리고 방법론이었다. 첫째, 단일차원으로 정보 이용 능력을 측정했을 때가 복수 차원으로 정보 이용 능력을 측정했을 때에 비해 정보 탐색행동에 미치는 효과가 더 크게 나타났고, 그 차이는 통계적으로 유의했다. 둘째, 연구 주제가 건강일 때가 일반 주제일 때보다 정보 탐색 행동에 미치는 효과가 컸고, 두 집단 간 차이는 통계적으로 유의하였다. 셋째, 표본의 지역은 비수도권일 때가 서울일 때보다, 서울일 때가 전국일 때 보다 그 효과가 컸고, 그 차이가 통계적으로 유의했다. 마지막으로 방법론의 경우, 오프라인 서베이, 혼합 방법, 온라인 서베이 순으로 정보 탐색 행동에 미치는 효과가 크게 나타났고, 세 집단 간 차이는 통계적으로 유의미하였다. 정보 이용능력의 측정 차원과 연구 주제, 표본의 지역, 방법론을 제외한 나머지 조절 변인에 따른 정보 이용 능력의 효과 차이는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 드러났다. 이러한 결과는 정보 이용 능력이 정보 탐색에 미치는 효과가 배경이 된 이론이나 표본의 연령대, 표집 방식, 출판 여부 등에 따라 다르게 나타나지 않는다는 것을 의미한다.
In the age of digital media, information use capacity and information seeking behaviors have become increasingly important. In order to examine the relationship between information use capacity and information seeking behaviors, this study conducted a meta-analysis of 32 studies. The results indicated that the level of information use capacity was positively related to information-seeking behavior, with the average effect size of r = 0.36 (95% CI[0.28, 0.44]). This study also investigated the factors that may enhance or diminish the favorable impact of information use capacity on information seeking behaviors. We investigated eight moderators in our study: (1) the theoretical framework employed (literacy theory or the RISP model), (2) the dimensionality of the measurement of information use capacity (single dimension or multiple dimensions), (3) the specific topic under investigation (general information, health information, or science/environmental information), (4) the research method employed (experiment, offline survey, online survey, or a mixed method), (5) the geographical region of the study participants (metropolitan, non-metropolitan, or nationwide), (6) the age group of the sample (college students, adults, or seniors), (7) the sampling technique employed (convenience sampling or quota sampling), and (8) the publication status of the research findings (published or non-published). Out of the total of eight moderators examined, it was found that four moderators, including the measuring dimension of information use capacity, topic, research method, and region, exhibited statistical significance. First, regarding measurement, the effect size was stronger for single dimensional measurement compared to multidimensional measurement for information use capacity. Second, regarding the topic, the effect size for health-related topics was stronger compared to general information topic. Third, regarding methods, the effect size was greatest for offline surveys, followed by mixed methods, and online surveys. Fourth, regarding region, the effect size was greater for samples recruited from non-metropolitan areas than from metropolitan areas and national samples. However, theory, age group, sampling method, and publication bias were not significant moderators. These findings provide insight into the various factors that could influence the effectiveness of information use capacity and their implications for future research and practice. From a theoretical perspective, this study demonstrates the significance of an individual"s information utilization skills in addressing the information gap and digital divide resulting from disparities in information-seeking behavior. Moreover, it serves to integrate and enhance two distinct theoretical frameworks, namely literacy theory and the Risk Information Seeking and Processing (RISP) model. From a practical perspective, the findings of this study can inform the development and implementation of media literacy education and health campaigns. This study is the first meta-analyic research conducted in Korea, regarding the relationship between information use capacity and information seeking behaviors. Future research could increase the number of studies included in their meta-analysis, and might consider additional moderators. By doing so, we could further understand the relationship between information use capacity and information seeking behaviors.