음식과 성경은 불가분의 관계를 가지고 있다. 로리 샤이너(Rory Shiner)는 “성경은 식사로 시작하고 식사로 끝난다.”라고 하면서 이를 다음과 같이 설명했다. “인간에게 주신 하나님의 첫 번째 말씀은 먹으라는 초대이다; 성경의 첫 번째 갈등은 금지된 식사에 관한 것이다; 돌아가시기 전 예수님이 마지막으로 하신 일은 제자들과 의미 있는 식사를 나누는 것이다; 그리고 새로운 세상의 마지막 비전은 거대하고 즐거운 연회이다.” 인간 생존의 필수조건인 음식에 하나님의 이야기를 심어 놓은 것은 성경의 탁월함이다. 때문에 데이빗 그루멧(David Grumett)과 레이철 뮤어스(Rachel Muers)가 말했듯이 “음식의 문제는 단지 건강한 식사에 관한 문제가 아니라, 하나님 아래 인간이 어떻게 사느냐의 문제이다.” 그래서 예배학자 고든 래트롭(Gordon Lathrop)은 기독교를 “식탁교제 즉, 음식과 음료를 함께 하는 물리적 만남”이라고 불렀던 것이다. 즉, 식탁이 곧 교회(qahal, ekklesia)가 되었음을 밝히면서 래트롭은 기독교인이라는 것은 “예수의 놀라운 열린 식탁교제 이해하고 유지하려고 노력하는 것 – 일반 대중과 함께 하는 그의 놀랍고, 하나님을 강조하며, 종교적으로 공격적이고, 정치적으로 위험한 먹고 마시는 것, 닫힌 공동체의 식사 관행에 대한 그의 비판, 식사 의미의 재작업”을 의미한다고 했다. 따라서 음식과 신앙교육 사이의 의미 있는 관계를 모색하는 것은 기독교교육이 안고 있는 매우 중요한 과제라고 하지 않을 수 없다. 본 연구에서는 음식의 성경적, 신학적, 교육적 의미를 살펴보고, 이를 토대로 음식을 통한 신앙교육의 방향과 방법을 제시해 보고자 한다. 가장 일상적인 활동인 음식의 섭취가 가장 영적인 삶의 원형이라는 성경적 가르침을 재확인하면서 일상 속에서의 신앙교육의 한 형태를 복원하고 실천하는 것은 의미 있고 가치 있는 일이라 여겨진다. 이러한 연구 동기를 가지고 결론으로 본 연구에서는 ⑴ 공동체 형성 교육, ⑵ 이야기 기억 교육, ⑶ 만들고, 나눔 교육을 식탁을 통한 신앙교육의 방법으로 제시해 보고자 한다.
Food and the Bible are inextricably linked. Rory Shiner said, “The Bible begins and ends with a meal,” and explained it this way: “God’s first word to man is an invitation to eat; The first conflict in the Bible concerns forbidden eating; The last thing Jesus did before he died was to share a meaningful meal with his disciples; And the final vision of the new world is a great and joyous banquet.” It is the excellence of the Bible that God"s story is planted in food, which is an essential condition for human survival. Therefore, as David Grumett and Rachel Muers said, “The question of food is not just a question of healthy eating, but a question of how humans live under God.” That is why worship scholar Gordon Lathrop called Christianity “Table Fellowship, that is, a physical meeting with food and drink together.” In other words, revealing that the table became the church (qahal, ekklesia), Lathrop argued that being a Christian means "trying to understand and maintain Jesus" amazing open table fellowship - his surprising, God-emphasizing, religiously aggressive engagement with the general public." "It refers to the hostile and politically dangerous eating and drinking, his critique of the eating practices of closed communities, and his reworking of the meaning of eating." Therefore, it cannot help but be said that seeking a meaningful relationship between food and religious education is a very important task for Christian education. In this study, we will examine the biblical, theological, and educational meaning of food and, based on this, suggest the direction and method of religious education through food. It is considered meaningful and valuable to restore and practice a form of religious education in daily lifes while reaffirming the biblical teaching that food intakes, the most everyday activity, is the prototype of the most spiritual life. As a conclusion, this study would like to present ⑴ community formation education, ⑵ story memory education, and ⑶ making and sharing food education.