영화는 일반적으로 플롯, 캐릭터 연출, 시각 효과 등의 요소를 통해 관객의 관심을 끌고, 감정 공감을 유도하며, 몰입 체험을 강화한다. 그러나 지나친 몰입은 관객의 독립적인 감상과 비판적 사고 능력을 약화시킬 수 있다. 베르톨트 브레히트(Bertolt Brecht)의 소외효과 이론은 이 문제에 적절히 대응할 수 있는 방법을 제공했으며, 그 목적은 관객의 감정 공감을 파괴하여 그들의 이성적 사고 능력을 회복하고 강화하는 것이다. 비록 영화와 연극은 서사와 표현 측면에 일정한 공통점이 있으나 미디어의 차이로 인해 양자는 소외효과의 표현 형식과 기능에 차이가 존재한다. 일부 연구에 따르면 영화에서 소외효과는 관객의 이성적 사고 능력을 유발하고자 하는 것이 아니라 관객의 관심을 끌고 관객을 영화에 몰입하게 만들기 위한 일종의 표현 기법이 되었다. 따라서 영화에서 소외효과가 최초 기능으로 회귀할 수 있도록 본 연구는 베르톨트 브레히트의 소외효과 이론을 깊이 분석하고, 수잔 헤이워드(Susan Hayward)가 『영화사전: 이론과 비평(Cinema studies: the key concepts)』에서 설명한 영화의 소외효과와 결합하여 더욱 전면적으로 소외효과 프레임을 구축하고자 한다. 이 프레임은 연극 소외효과 이론의 경험을 참고하고, 소외의 본래 기능을 확보하는 동시에 영화에 대한 적용성을 강조하며, 이는 시각과 영상 예술, 연기와 캐릭터 구축, 서사 전략과 구조 등 3가지 측면 요소를 포함한다. 또한 이 프레임의 응용을 실천하기 위해 본 연구는 중국 현대 작가 샤오홍(蕭紅)의 일생에 초점을 맞추어 프레임의 각종 요소를 교묘하게 활용하고, 연구 가치가 있는 영화 〈황금시대〉를 선정하여 사례 분석을 진행하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 이 영화는 창의적 예술 기법과 몽타주 편집을 통해 감상의 연속성을 무너뜨려 관객이 영화를 깊이 이해할 수 있도록 하였다. 둘째, 배우는 이중적 연출과 캐릭터 구축에서 낯설게 하기 전략을 사용하여 경계를 모호하게 만들고, 관객이 다양한 각도에서 캐릭터를 탐구하게 하였다. 셋째, 서술성과 역사화(歷史化) 전략 그리고, 서술자의 이미지 도입 기법을 통해 영화의 선형 서사를 성공적으로 해소하고, 관객의 소외적 감지를 강화하였다. 아울러 본 연구는 전면적인 소외효과의 프레임을 구축했을 뿐만 아니라 소외효과에 대한 심층적인 연구와 응용 분석을 통해 사상 교류와 사회 반성의 플랫폼으로서 영화가 지닌 잠재력과 충분한 역할을 고찰하고, 영화 문화의 발전과 관객에게 더욱 풍부한 관람 체험을 제공할 수 있는 창작 시각과 수단을 제공하였다.
Movies typically attract audience attention and evoke emotional empathy through elements such as plot, character portrayal, and visual effects, enhancing the immersive experience. However, excessive immersion can weaken the audience’s independent appreciation and critical thinking abilities. Bertolt Brecht’s theory of the alienation effect provides a method to appropriately address this issue. Its purpose is to destroy audience empathy and restore and strengthen their rational thinking abilities. Although movies and theater share certain similarities in narrative and expression, differences in media result in variations in the form and function of the alienation effect. Some studies suggest that in movies, the alienation effect has become a technique not to provoke rational thinking in the audience, but to attract their attention and immerse them in the film. Therefore, to revert the alienation effect in movies to its original function, this study deeply analyzes Bertolt Brecht’s theory of the alienation effect and combines it with the film alienation effect described by Susan Hayward in “Cinema Studies: The Key Concepts.” The aim is to construct a more comprehensive framework for the alienation effect. This framework takes inspiration from the theatrical alienation effect theory, ensuring its original function while emphasizing applicability to film. It includes three aspects: visual and performing arts, character and narrative construction, and narrative strategies and structures. To apply this framework, this study focuses on the life of the modern Chinese writer Xiao Hong and cleverly utilizes various elements of the frame in the film “The Golden Era,” leading to the following conclusions: First, the film disrupts continuity of appreciation through creative artistic techniques and montage editing, deepening audience understanding. Second, actors use the alienation strategy in dualistic portrayal and character construction, blurring boundaries and encouraging the audience to explore characters from different perspectives. Third, the film successfully resolves linear narratives and enhances the audience’s sense of alienation through narrativity, historization strategies, and the introduction of a narrator’s image. Additionally, this study not only constructs a comprehensive framework for the alienation effect but also explores the potential and role of film as a platform for ideological exchange and social reflection. It considers the development of film culture and offers creative perspectives and methods to provide a richer viewing experience for audiences.