최근 글로벌 미디어 플랫폼 기업들의 국내 미디어 시장진출은 플랫폼, 광고, 제작 시장 등에 상당한 영향을 미치고 있다. 변화하는 글로벌 환경 변화 속에서 국내 미디어 플랫폼사업자들은 규모의 경제 측면에서 글로벌 사업자 대비 경쟁력의 위기를 겪고 있으며, 최근 미디어 산업 성장 부진 및 콘텐츠 제작비 상승으로 콘텐츠 투자 여력도 감소하는 등 어려움이 증대되고 있는 상황이라고 볼 수 있다. 본 연구는 다양한 미디어 산업 전문가들에 대한 심층 인터뷰를 통해 국내 방송·미디어 콘텐츠 글로벌 유통의 장애 요소를 파악하고 국내 방송·미디어 콘텐츠 유통 활성화를 위한 지원 정책 대안과 제도개선 방안을 도출하였다. 전문가 인터뷰 연구 결과 국내 방송·미디어 콘텐츠 글로벌 유통 활성화의 장애 요소는 첫째, 국내 방송·미디어 콘텐츠 글로벌 유통시 추가되는 후반작업 등 글로벌 유통 관련 추가 비용 문제와 낮은 글로벌 유통 마진율을 고려하여 이를 정책적으로 해결할 필요가 있고, 둘째, 지속적인 콘텐츠 유통 공급망을 확보하지 못하고 있으며, 해외 유통 바이어와 활발한 네트워킹과 마케팅을 전제로 하지만 국내 콘텐츠 또는 플랫폼 기업은 이에 충분히 대응하지 못하고 있으며, 셋째, 글로벌 콘텐츠 유통은 비디오 및 오디오 관련 저작권 문제 등 정책 문제를 해결할 필요가 있음을 제시하였다. 결국 이와 같은 방송·미디어 콘텐츠 글로벌 유통 활성화 정책 문제는 1) 방송·미디어 콘텐츠 글로벌 유통시 추가되는 재제작 등 비용 중 일부를 정부가 지원해 주는 정책, 2) 방송·미디어 콘텐츠 글로벌 유통을 활성화하기 위한 마케팅 및 홍보비 관련 지원 정책, 3) 방송·미디어 콘텐츠 글로벌 유통을 활성화하기 위한 제도적 개선, 4) 이와 같은 지원 정책을 실현할 수 있는 정부 재원 확보의 필요성 등의 정책과제로 연결된다.
As digital transformation (DX) deploys in each industrial sector, digital transformation is having various effects on the media industry sector. In particular, the market entry of global media platforms into the domestic media market has a significant impact on the domestic market. In addition, amid changes in the global environment, domestic media platform operators are experiencing a crisis of competitiveness compared to global operators in terms of economies of scale, and difficulties are increasing due to the recent sluggish growth of the media industry and increasing content production costs, leading to a decrease in content investment capacity. Based upon the expert interview, the obstacles to revitalizing the global distribution of domestic broadcasting and media content are: First, there is a need to address the policy issue of additional costs related to global distribution, such as post-production work that is added when distributing domestic broadcasting and media content globally, and the low global distribution margin rate. Second, a continuous content distribution supply chain is not secured, and although active networking and marketing with overseas distribution buyers is assumed, domestic content or platform companies are not responding sufficiently, and the company size is small compared to global companies. Therefore, there is a need to address these policy issues and to suggest policy solutions. Third, global content distribution needs to resolve policy issues such as copyright issues related to video and audio, providing information on businesses that can partner with domestic media companies when they advance overseas, and expanding support for global content co-production to revitalize global distribution. In the end, the policy issues for revitalizing the global distribution of broadcasting and media content are 1) a policy in which the government supports some of the costs, such as re-production, that are added when distributing broadcasting and media content globally, and 2) policies to support for promoting marketing expenses to revitalize the global distribution of broadcasting and media content, 3) institutional improvement to revitalize the global distribution of broadcasting and media content, and 4) the need to secure government financial resources to realize these support policies.