본 연구는 어린이들의 공간능력 함양을 지향하는 초등지리교육을 위한 기초 연구로서, 길 안내 상황 속에서 어린이들이 일상적으로 사용하는 공간어를 분석하고 그 특징을 파악하는 데 목적이 있다. 이를 위해 초등학교에 재학 중인 3~6학년 어린이 총 24명을 연구 참여자로 선정하였으며, 논의의 지평을 확장하고자 성인 4명에 대한 연구를 추가로 실시하였다. 또한‘학교 정문에서 ○○플라자까지 가는 길 안내’과제를 기본으로 제시하되, 상대적으로 거리가 더 멀고 경로가 복잡한‘○○도서관까지의 길 안내’과제를 추가로 제시하여 유의미한 시사점을 얻고자 하였다. 이렇게 수집한 자료는 지리학계, 국어학계의 공간어 관련 논의들을 참고하여 설정한 분석 기준에 의거하여 분석되었으며, 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이들은 방향을 지시할 때 왼쪽(좌), 오른쪽(우)이라는 용어를 가장 많이 사용하였으며, 이러한 용어의 사용 빈도가 고학년 군에서는 성별에 따라 뚜렷한 차이를 보였다. 둘째, 3학년 어린이 1명이‘동쪽으로’라는 절대적 방위와 관련된 표현을 사용하기는 하였으나 그 의미를 제대로 이해하고 사용한 것은 아니었으며, 성인이라고 해서 길 안내 시 절대적 방위를 일상적으로 사용하는 것은 아니었다. 셋째, 길 안내는 청자가 특정 목적지를 향하여 이동하는 것을 전제로 하기 때문에‘가다’라는 동사가 기본적으로 많이 쓰였다. 특히 본 연구의 경우 화자와 청자 간의 시점이 일치함에 따라‘오다’라는 동사는 거의 쓰이지 않았다. 넷째,‘돌다(꺾다)’라는 용어는 남자어린이들의 사용 빈도가 높고‘올라가다, 내려가다’라는 용어는 여자 어린이들의 사용 빈도가 높았으며, 이는 함께 사용하는 공간명사와도 관련이 깊다고 볼 수 있다. 다섯째, 거리를 표현하는 공간형용사는 어린이들의 길 안내에서 사용되지 않았으나‘바로, 계속, 많이, 조금, 더, 몇 발자국’등의 용어를 통해 나름대로 거리를 표현하고 있었다. 반면 성인들은‘( )m’,‘( )블록’등의 구체적인 거리 표현을 사용한다는 점에서 어린이들과 큰 차이를 보였다. 끝으로‘쭉’이라는 단어는 본래 공간적 의미를 지닌 부사는 아니지만 어린이들과 성인들에게서 빈번하게 사용되었다. 이상의 논의를 통해 어린이들이 일상적으로 사용하는 공간어의 범주 및 사용 맥락을 파악할 수 있었다는 데에 본 연구의 가치를 두고자 한다.
Objectives of this study were to analyze spatial terms commonly used by children in providing directions and identifying characteristics of them. The study selected 24 students, enrolled in elementary schools between grades 3 and 6. To expand discussion, four adults were evaluated additionally. The basic task was to provide direction such as ‘from the main gate of the school to the OO plaza’. An additional task was to provide direction such as ‘from the main gate of the school to the OO library’, that is more complex and farther. Collected data were analyzed using analysis criteria, based on previous discussion regarding spatial terms in geographic and Korean language academies. Major study results are as follow. First, children used left and right most frequently to provide direction and frequent use of these terms was significantly different by gender in grades 5 and 6. Second, only one child in grade 3 used the absolute bearing term (i.e., east) but the child used it without understanding the context of its meaning. Adults did not use the absolute bearing term, either. Third, subjects mainly used the verb ‘go’ because providing direction assumes a listener will travel to a specific destination. Especially, in this study, the verb ‘come’ was rarely used because a speaker and a listener had the same perspective. Fourth, the boys used the term ‘turn’ more frequently than the girls, while the girls used the term ‘go up/go down’ more frequently than the boys. It may be highly related to spatial nouns used in providing direction. Fifth, children described distance by using other terms such as ‘just, continue, a lot, a little, more, and a few more steps’ instead of spatial adjectives. Conversely, adults differed significantly from children expressing distance by using specific distance expressions such as ‘meters and blocks". Last, the word ‘straight’ was frequently used by adults as well as children. This study was meaningful in that it identified range and context of commonly used children’s spatial terms.