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논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
김현지 (서울대학교) 정의철 (서울대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2017년 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회
발행연도
2017.11
수록면
1,422 - 1,429 (8page)

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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Research on autonomous driving technology has been actively pursued with the aim of 0% accident rate without the driver"s operation. However, there are various perspective on fully self-driving car: some are skeptical about the technology itself, and some are concern about unexpected emergencies caused by infrastructure shut-down, which autonomous control technology completely rely on. This study proposes a UI concept design that allows passengers to intuitively recognize the road situation and to ensure safety with minimal control in such circumstances. By organizing vehicle control UI changes according to automobile development and defining scenarios of unexpected situation during autonomous vehicle operation, this paper suggests a vehicle control UI design that more closely matches the human branch. This study deals with new possibility of UI design for autonomous driving environment.

목차

Abstract
1. 연구 배경 및 목적
2. 차량 안전 관련 컨트롤 UI 디자인 변화
3. 자율주행차량 운행 중 돌발 상황에대비한 UI 디자인
4. 자율주행차량의 컨트롤 보드 발전 방향 콘셉트 제안- 물리적 컨트롤러
5. 향후 연구 계획
References

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