청년층의 구직난을 해결하기 위해서는 구직에 필요한 역량을 신장시켜 줄 수 있는 실질적인 교육 및 지원이 이뤄져야 한다. 이를 위해서는 청년층의 구직에 필요한 역량들이 무엇인지 탐색적으로 분석하여 구명할 필요가 있다. 따라서 이 연구는 청년층 구직역량의 개념을 정의하고, 구직역량의 하위역량에 대한 가중치를 산정하는 것을 연구 목적으로 설정하였다. 이를 위해 두 차례에 걸쳐 관련 전문가 델파이 조사를 통해 구직역량의 개념과 하위역량을 정의하였으며, 최종적으로 확정된 구직역량에 대한 영역별 가중치를 분석하였다. 연구 결과 탐색된 주요 결론은 다음과 같다.
첫째, 청년층 구직역량은 ‘고교, 전문대학, 대학교 졸업 예정자들이 첫 직장을 성공적으로 얻고 적응하기 위해 갖추어야 할 총체적 능력’을 의미하며, 구직역량은 구직 지식군, 구직 기술군, 구직 태도군, 직무 적응군의 하위역량군으로 구성된다. 구직역량은 구직에 필요한 실제적 기술 뿐만 아니라 지식, 태도 등을 포함하는 총체적인 능력을 의미하며, 구직 이후에도 지속적인 영향을 미치는 능력들이라고 할 수 있다. 둘째, 구직역량의 하위역량은 구직 지식군 5개, 구직 기술군 5개, 구직 태도군 4개, 직무 적응군 6개의 총20개의 하위역량으로 구성되었으며, 가중치 분석 결과 직무 적응군의 가중치가 가장 높게 나타났다. 셋째, 구직역량군별 가중치 분석 결과 가장 중요하게 다뤄야 할 역량은 구직 지식군의 경우 구직자 자신에 대한 이해였으며, 구직 기술군은 인적 네트워크 활용 능력, 구직 태도군은 긍정적 가치관, 직무 적응군은 문제해결능력으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 향후 필요한 연구 및 연구결과의 활용 방안에 대한 내용을 제언하였다.
The purpose of this study was to define the concept of employment competency for the youth and to estimate the weight of sub-competencies. For the purpose, the conception of employment competency and the definition of sub- competencies were defined according to Delphi survey, which was conducted twice. Finally, the weights about confirmed employment competencies was estimated. The results of the study were as follows:First, the concept of the youth competency means whole ability of expectant education high school, college, and university to gain the first job successfully and to adjust. Each employment competency consists of 4 sub-competency groups; employment knowledge, employment skill, employment attitude, and job adjustment groups. Employment competency includes whole ability of knowledge, attitude, and etc. as well as practical skills for employment.
Second, each sub-employment competencies consists of 20 parts in total; 5 employment knowledge, 5 employment skill, 4 employment attitude, and 6 job adjustment groups. According to the result of estimating the weights , the weights of job adjustment group were on the top.
Third, with the result of estimating the weights in the employment competency domain, the most important competency to deal with was 'self-understanding' for employment knowledge group, 'human network application ability' for employment skill group, 'positive value system' for employment attitude group, and 'problem-solving ability' for job adjustment group.