메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第154輯
발행연도
2020.6
수록면
159 - 190 (32page)
DOI
10.18622/kher.2020.06.154.159

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to reveal the characteristics and significance of contemporary history education and to evoke the importance of contemporary history education and historical sources learning. For this, I discussed the importance of historical sources to be dealt with in contemporary history classes and how to utilize it in textbooks.
In addition, this study examined the characteristics of the use of historical sources and student activities in the contemporary history unit of the four world history textbooks in Korea. For comparison, this paper also studied the case of student activities using historical sources of two American world history textbooks.
It is important to know that there are different perspectives on historical facts through historical sources learning and that various assessments and judgments is possible. Therefore, we need to form an activity task that will not only include historical sources in textbooks, but also experience the process of reading it directly and thinking historically.

목차

1. 序言
2. 현대사 교육의 의미와 사료 활용의 중요성
3. 현대사 단원의 학생 활동 실태
4. 사료를 활용한 학생 활동 사례 : 미국 세계사 교과서 현대사 단원을 중심으로
5. 結語
참고문헌

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-374-000850589