본고는 지속 가능한 평화를 위한 생태신학적 전망에 관한 것이다. 학문적인 방법론에 따라 진행된 본고는 다음과 같이 수행되었다. 첫째, 본고는 평화에 대한 다양한 이론과 주장을 비판적으로 고찰하고 지속 가능한 평화라는 개념을 분석하였다. 평화학 연구의 대표적 학자인 요한 갈퉁은 평화를 저해하는 근본 원인으로서 폭력의 개념을 직접적 폭력, 구조적 폭력, 문화적 폭력으로 구분하였다. 물리적이며 직접적인 폭력이 없는 차원의 평화 개념은 소극적 평화이며, 적극적 평화는 정의의 기준을 따르는 상태, 자연과의 조화로운 균형을 이루는 상태, 시민들의 의미 있는 참여가 제공되는 상태 등의 광범위한 의미들을 내포하는 것이다. 이와 같이 인간을 포함한 자연의 평화를 지향하는 생태 평화와 녹색 평화도 평화의 범주에 포함한다. 여기에서 평화의 지속 가능성이라는 개념이 제시된다. 둘째, 본고는 지속 가능한 평화와 생태적 성찰의 신학적 토대를 성경에서 찾았다. 성경에서 평화를 의미하는 히브리어 샬롬은 완전, 완성, 번영, 안녕을 가리킨다. 곧 평화는 한 개인이나 사회의 물질적이고 영적인 번영과 풍요로움을 의미한다. 평화는 창조의 목적이고, 재-창조로서의 구원은 평화의 회복이다. 또한 성경의 평화는 정의와 밀접한 관련성을 가진다. 성경이 말하는 정의는 우리 삶의 모든 측면들, 곧 개인적이고 사회적인 것, 공적이고 사적인 것, 정치적이고 종교적인 것, 인간뿐 아니라 그 밖의 모든 피조물과도 관련이 있다. 따라서 구원으로서의 재-창조는 사회 정의와 생태 정의를 모두 포함한다. 여기에서 샬롬이 가지는 평화의 지속 가능성이 제시된다. 셋째, 본고는 지속 가능한 평화와 생태신학적 전망을 제시하였다. 그리스도교의 신학적 성찰은 인간이 하느님과 맺은 관계, 자기 자신과 맺은 관계, 타인과 맺은 관계, 피조물과 맺은 관계를 분명하게 보여 줄 수 있는 패러다임인 통합 생태론을 제시한다. 환경 문제와 인간 사회 문제는 불가분의 관계를 맺고 있기 때문에, 환경 문제의 분석은 인간과 사회가 맺는 관계에 대한 분석과 분리될 수 없다. 이러한 통합 생태론은 평화의 생태신학과 연결된다. 그러므로 지속 가능한 평화는 통합 생태론의 전망 안에서 확인된다.
This study is about the ecotheological perspective for sustainable peace. This study, conducted according to the academic methodology, was carried out as follows. Firstly, this study critically examined various theories and arguments about peace and analyzed the concept of sustainable peace. The leading scholar in the study of peace studies is Johan Galtung. He categorized the concept of violence as a fundamental cause that hinders peace into direct violence, structural violence, and cultural violence. This concept of peace in the absence of physical and direct violence is negative peace. In contrast to this, positive peace implies a wide range of meanings, such as a state of conformity to the standards of justice, a state of harmonious balance with nature, and a state of being provided with meaningful citizen participation. In this way, ecological peace and green peace, which aim for peace in nature including humans, are also included in the category of peace. Here the concept of the sustainability of peace is presented. Secondly, this study is founded on the theological basis for sustainable peace and ecological reflection in the Bible. The Hebrew word shalom, meaning peace in the Bible, refers to wholeness, perfection, prosperity, and well-being. In other words, peace refers to the material and spiritual prosperity and abundance of an individual or society. The peace is the purpose of creation and salvation as re-creation is the restoration of peace. Biblical peace is closely related to justice. The justice of the Bible relates to all aspects of our life: personal and social, public and private, political and religious, not only humans, but also all other creatures. Thus, re-creation as salvation includes both social and ecological justice. Here, the sustainability of shalom is presented. Thirdly, this study suggested a sustainable peace and ecotheological perspective. Theological reflection of christianity presents an integral ecology, a paradigm that can clearly show human relationships with God, with oneself, with others, and with creation. Since environmental problems and human social problems have an inseparable relationship, the analysis of environmental problems cannot be separated from the analysis of the relationship between humans and society. This integral ecology is linked to the ecotheology of peace. Sustainable peace is confirmed within the perspective of integral ecology.