본 연구는 대입진학지도교사의 직무스트레스와 감정노동(내면행동, 표면행동)이 어떠한 관련성이 있는지를 살펴보고, 대입진학지도교사의 직무스트레스와 감정노동이 조합되면서 어떤 자연발생적 군집이 발생하게 되었는지, 이러한 군집에 따라 심리적 소진이 어떤 차이가 발생하는지를 알아보고자 했다. 이를 위해 서울, 경기, 인천, 충남, 울산 지역에서 고3 담임교사, 고3 부장교사, 진로진학상담교사 등 1년 이상의 대입진학지도업무를 담당하고 있는 고등학교 교사 277명이 연구에 참여했으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 변인들과의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시한 결과, 직무스트레스와 감정노동의 표면행동, 내면행동은 모두 정적상관을 나타내었고, 직무스트레스와 심리적 소진도 정적상관을 나타내었다. 또한, 감정노동의 표면행동과 심리적 소진은 정적상관을 나타냈지만, 내면행동과 심리적 소진은 상관관계가 유의하지 않았다. 둘째, 직무스트레스와 감정노동은 심리적 소진에 대해 62.7%의 설명력을 나타낸다는 것을 알 수 있었으며, 직무스트레스의 하위요인들 중에서 의기소침, 직무부담이 심리적 소진에 정적영향을 미쳤으며, 감정노동의 하위요인중 표면행동은 심리적 소진에 정적영향을 미쳤고, 내면행동은 심리적 소진에 부적영향을 미쳤다. 그러나, 직무스트레스의 하위요인 중 시간적 압박감은 심리적 소진을 유의하게 예언하지 못하였다. 셋째, 대입진학지도교사의 직무스트레스와 감정노동(내면행동, 표면행동)을 중심으로 형성되는 군집을 알아보기 위해 2단계 군집분석을 실시한 결과, 4개의 집단(무관심형, 예민형, 대인관계 미숙형, 대인관계 능숙형)으로 구분되었다. 넷째, 대입진학지도교사의 직무스트레스와 감정노동(내면행동, 표면행동) 수준에 따른 4개 군집들 간 심리적 소진에 유의한 차이가 있는지를 알아보기 위해 일원변량 분석을 실시한 결과, 군집 3(예민형 집단)이 소진 정도가 가장 많이 일어났고, 군집 1(무관심형 집단)과 군집 4(대인관계 능숙형 집단)가 소진이 가장 적게 일어나는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 본 연구의 시사점과 제한점에 대해 제시하였다.
This study looked into College Entrance Guidance Teacher"s job stress and emotional labor that (deep acting, surface acting) is looking at whether there is any relevance, substituting Guidance Teacher Emotional Labor and Job Stress of any naturally occurring populations are generated as a combination was to investigate whether psychological exhaustion occurs, any difference in these communities. 277 high school teachers were in charge of business studies, research results are as follows below. First, variables as a result of the correlation analysis to examine the relationship between the surface behavior of emotional labor and job stress, deep actings were all exhibited positive correlation, psychological burnout and job stress also showed a positive correlation. The surface behavior and psychological exhaustion of emotional labor Despite that the correlation, behavior and deep psychological exhaustion was not significantly correlated. Second, emotional labor and job stress were found to represent the explanatory power of 62.7% for the psychological exhaustion, depression among the sub-factors of job stress, job burden had had an impact on the psychological exhaustion static, child"s emotional labor surface acting crazy and static factors of influence on the psychological exhaustion, deep acting had a psychological effect on the charm exhausted. However, the time pressure of the sub-factors of job stress was not significantly predicted psychological exhaustion. Third, the assignment of emotional labor and job stress Teachers College (deep acting, surface acting) conducted a two-step cluster analysis to determine the communities that form around a result, four groups (indifferent type, sensitive type, interpersonal immaturity type, was divided into interpersonal proficient type). Fourth, the assignment of teachers Guidance emotional labor and job stress (deep acting, surface acting) levels as a result of the four clusters way ANOVA to learn whether significant differences between the psychological exhaustion in accordance with, group 3 (Acuity type groups) got a degree of exhaustion most Japanese, group 1 (apathy type group) and group 4(interpersonal skillfully type group) is the least exhausted showed that happening. Based on these results suggest about the implications and limitations of this study.