본 연구는 SPA 브랜드가 환경오염 등 부정적인 사회적인 이미지를 벗어나 지속가능한 패션기업이 되기 위해 전개하고 있는 친환경프로그램에 대한 실효성을 분석하고자 이에 영향을 미치는 요인을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 소비자의 일반적인 환경의식과 친환경행동, 패션 환경의식과 친환경 패션행동, 그리고 패션소비행동을 변인으로 하여 설문지를 구성하였다. 자료수집은 SPA 브랜드의 주 소비층인 대학생 200명을 대상으로 하여 설문조사를 실시하여 총 138부의 자료가 최종 분석에 사용되었다. 자료 분석법으로 빈도분석, t-test, ANOVA, 확인적 요인분석, 구조방정식모형분석을 이용하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 남성이 여성에 비해 패션 환경의식과 친환경패션행동에서 유의하게 높았고 패션제품 구매빈도는 일반적인 친환경행동, 친환경 패션행동과 유의한 정적인 관계를 보였으나 패션 환경의식과는 부적인 관계를 보였다. 반면 패션소비수준은 일반적인 친환경행동과, SPA 구매빈도는 친환경패션행동과 유의한 정적인 관계를 보였다. 둘째, SPA 브랜드의 친환경프로그램에 대한 확인적 요인분석 결과 ‘친환경사회활동’, ‘친환경제품’, ‘친환경 가격 프로모션’의 3개 요인이 추출되었다. 셋째, SPA 브랜드 친환경프로그램에 대한 태도비교에는 성별 및 패션소비행동에 의한 차이가 없었다. 넷째, 일반적 환경의식은 패션 환경의식과 친환경패션행동, 그리고 SPA 브랜드의 친환경사회활동과 가격프로모션에 유의하게 긍정적인 관계를 보였다. 반면 일반적인 친환경행동은 친환경패션행동, SPA 브랜드의 친환경사회활동, 친환경제품에는 유의하게 긍정적인 관계를 보였으나, 패션환경의식, SPA 브랜드의 가격프로모션에는 영향을 미치지 않았다. 패션 환경의식은 SPA 브랜드의 친환경제품요인에, 친환경패션행동은 패션 환경의식요인에 긍정적인 영향을 보였으나, SPA 브랜드 친환경사회활동이나 가격프로모션에 대한 태도에는 영향을 미치지 않았다. 결론적으로 SPA 브랜드의 친환경 프로그램의 특성에 따라 영향 요인이 다르므로 SPA 브랜드가 소비자를 대상으로 친환경관련 프로그램을 전개함에 있어 목표소비자의 특성별 다른 프로그램을 개발하는 것이 효과적이라고 할 수 있다.
SPA brands have developed eco friendly programs to break away from negative social images such as environmental pollutions. This study analyzes the effectiveness of the actual eco-friendly program of SPA brands and investigates factors affecting consumer evaluation. Consumers" environmental awareness and eco friendly activities in general and also especially in fashion context were included in questionnaires. Questionnaires were distributes to 200 college students and total 138 data were used for the final analysis. Frequency, t-test, ANOVA, exploratory factor analysis, and structural equation model(SEM) analysis were used. The main findings are as follows. First, male respondents showed higher environmental awareness and eco friendly activities related to fashion than the females. Buying frequencies showed the positive relationships with the eco friendly activities in general and also in fashion context whereas did a negative relationship with fashion environmental awareness. There were positive relationships between the fashion consumption levels and eco friendly activities in general and also between buying frequencies of SPA brands and eco friendly activities in fashion context. Secondly, as a result of the exploratory factor analysis of eco-friendly programs of SPA brands, 3 factors including "eco-friendly social activities", "eco-friendly product development", and "price promotion for eco friendly programs" were extracted. Third, there were no significant differences in terms of the attitudes toward the eco friendly programs of SPA brands by the gender and the fashion consumption behaviors. Fourth, environmental awareness in general had positive effects on environmental awareness in fashion, eco friendly activities in fashion consumption, eco friendly social activities of SPA brands, eco friendly price promotions. Eco friendly activities in general showed positive effects on environmental awareness in fashion, eco friendly activities in fashion consumption, eco friendly social activities of SPA brands, and eco friendly product of SPA brands. Environmental awareness in fashion had a positive effect on the eco friendly product whereas eco friendly activities in fashion showed a positive effect on environmental awareness in fashion. Otherwise there were no significant relationships among variables. In conclusion, SPA brands should develop diverse eco friendly programs according to the target consumers because there exist different relationships among consumer characteristics and attitudes toward the eco friendly program of SPA brands.