(연구배경 및 목적) 오늘날 4차산업혁명 시대가 도래하면서 고등교육기관의 교육정책은 창의?융복합적 인재를 육성하기 위한 교육시스템을 도입하는것에 초점이 맞춰지고 있다. 이러한 능력 개발을 위한 교육방식 중 PBL(Project Based Learning) 수업모델은 다양한 경험과 실용적인 학문을 습득하게 하는 창의적 문제해결능력을 함양시키는 효과적인 대안으로 인식되고 있다. 이에 본 연구에서는 학생들에게 사회에서 실제로 경험하게 되는 문제(프로젝트)를 설정하여 프로젝트를 직접 수행할 수 있는 기회를 줌으로써 현장(지역사회)에서의 문제를 발견하고 해결할 수 있는 능력을 키우는 과정을 상업공간디자인 수업과 연계하여 적용하고자 한다. 적용된 PBL 수업모델은 학습자들이 충분히 동기부여가 될 수 있는 맥락성, 개방성, 실제성을 가진 문제를 교수자가 직접 개발하여 제시하고 수업에서 현장에 있는 실무자들이 학습자의 문제해결과정에서 도움을 줄 수 있도록 하는 문제를 활용하는 유형으로 가장 현장과 긴밀하게 연계되는 형태의 문제유형‘SM-PBL로 수업하기(How to Teach SM-PBL)’문제의 유형에서 발췌
을 적용한다. (연구방법) 본 연구를 위해 2020년 9월 23일부터 12월 20일 간 진행된 상업공간디자인 전공실습교과목에 PBL 수업모델을 적용하였으며, 총 20명의 학생들이 참여하였다. 본 연구의 방법으로는 첫째, PBL 수업모델의 개념과 특징을 파악한다. 둘째, 주차별 수업의 세부내용과 단계별 진행방법을 제시한다. 셋째, 프로젝트 최종결과물의 발표를 통해 PBL 수업모델의 적용가능성과 시사점을 도출한다. (결과) PBL 수업모델을 적용한 상업공간디자인의 수업진행에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 현장감을 전혀 모르던 학생들은 주변 상인들과의 사전 인터뷰조사와 주변환경을 답사함으로써 문제를 정확히 파악하고 사이트선정을 하는데 있어서 수월하게 진행되었다. 둘째, 개별프로젝트가 아닌 팀프로젝트로 진행했기 때문에 서로의 비전을 공유할 수 있었고, 상호작용하는 협업의 기회를 가질 수 있었다. 셋째, 본 프로젝트 수업을 진행하는데 있어서 단계별로 도입된 SM-PBL수업모델은 학생들이 스스로 문제를 찾아서 해결해나가는 과정을 통해 서로의 부족함을 보완하고, 서로 소통하는 자세를 보임으로써 학생들의 다양한 관점을 공유하고 새로운 아이디어를 통해 문제를 해결하려고 하였다. (결론) 본 프로젝트를 통해 학생들은 각자의 아이디어를 서로 공유하면서 창의성을 발휘할 수 있었고, 문제를 해결하고자 비판적인 사고와 비전을 서로 공유하면서 완성도를 높이고자 노력하였다. 단, 본 프로젝트는 현장(지역사회)에서의 문제를 발견하고 해결하는 과정을 담은것으로 결과물에 대하여 실제 활용할 수 있는 방안도 모색할 수 있다면 그 효과는 배가될수 있을것으로 판단된다. 이에 체계적이고 구체화된 PBL 모형을 개발할 필요가 있음을 시사한다.
(Background and Purpose) With the advent of the 4th industrial revolution era, the education policies of higher educational institutions have been focusing on the introduction of education systems to foster creative convergence talents. Among the educational methods for developing such an ability, problem-based learning (PBL) is recognized as an effective alternative for cultivating creative problem-solving ability to acquire various experiences and do practical studies. Therefore, this study intends to apply the process of developing students' ability to discover and solve problems in the field in connection with a commercial space design class by setting up a problem that students will actually experience in society and giving them the opportunity to solve it on their own. The applied PBL utilizes the problem type most closely related to the field in which a teacher develops and presents problems with contextuality, openness, and authenticity to motivate learners. (Method) The PBL model was applied to a major subject practice of commercial space design which was held from September 23rd to December 20th, 2020 with a total of 20 student participants. The method of this study is as follows: first, the concept and characteristics of the PBL model, as well as the overall curriculum outline and progress of commercial space design are identified. Second, the weekly class details and step-by-step method of commercial space design applied with the PBL model are presented. Third, the applicability and implications of the PBL model are derived through the presentation of the final outcome of the project. (Results) The results of the class applied with the PBL model were as follows: first, the students, who had no field sense, were able to accurately identify the problem and select a site by conducting pre-interviews with neighboring merchants and exploring the surrounding environment. Second, as it was carried out as a team project rather than an individual project, they were able to share each other's vision and have an opportunity for interactive collaboration. Third, in the SM-PBL model that was introduced step by step in conducting this project class, students shared various viewpoints and tried to solve the problem with new ideas through the process of finding and solving problems on their own, thereby complementing each other's shortcomings, and showing an attitude of communication. (Conclusions) Through the project, students were able to show their creativity while sharing their ideas, critical thinking, and vision with each other to improve the degree of perfection to solve the problem. However, it is judged that the effect may be doubled if a plan that can actually be used for the result is formulated, as the project only contains the process of discovering and solving the problem in the field. This suggests the need to develop a systematic and detailed PBL model.