최근 미용 산업이 크게 성장함에 따라 화장품 시장에서 화장품 브랜드간에 경쟁이 심화되었다. 여기에 화장품 제조 기술의 상향평준화가 이루어지면서 제품의 기술력뿐만 아니라 개성을 만들어내고 신뢰성을 주어 브랜드 이미지를 정착하기 쉽게 하는 것이 중요해졌다. 더 나아가 브랜드 아이덴티티를 형성하여 특정 브랜드만이 줄 수 있는 고유한 이미지를 마케팅 전략으로 세우는 것이 중요해졌다. 이에 이 연구에서는 각 화장품 브랜드별 브랜드 이미지를 형성하는 데에 영향을 많이 미치는 시각적 디자인 이미지 요소들을 알아보고, 이를 활용하여 감성 마케팅 전략을 세우는 데 도움이 되고자 하며, 이를통해 효율적인 브랜드 이미지를 형성하는 데 도움이 되고자 한다. 또한 국내외 화장품 브랜드의 이미지 형성 기준의 차이에 대해 분석하여 국내 화장품 기업의 국외진출이 많이 이루어지고 있는 추세에 맞춰 국내화장품 브랜드의 해외진출 시 브랜드 이미지 형성 전략을 세우는 데에도 도움이 되고자 한다. 2014년 9월 17일∼9월 19일 1차 전문가집단의 워크샵을 통해 선정된 총 40개 브랜드 중 색조전문 브랜드와 스킨케어전문 브랜드 각각 3개씩 총 12개의 화장품 브랜드를 선정하였다. 이에 이어 2014년 9월 22일~9월 23일 2차 일반인 여성 100명을 대상으로 한 설문조사를 통해 색조전문, 스킨케어 전문 각각 상위 3개씩 국내외 총 12개의 화장품 브랜드를 선정하였다. 이미지 평가에 대한 설문은 2014년 9월 27일부터 2014년 10월 8일까지 1000명의 여성을 대상으로 진행하였다. 선정된 화장품 브랜드는 브랜드 로고, 매장, 홈페이지, 제품 용기, 광고의 색상과 디자인 및 이미지, 모델로 분류하여 실증조사를 통해 분석하였다. 국내외 화장품 브랜드별로 화장품에 대한 이미지 평가기준을 비교하기 위하여 독립표본t-test를 하였다. 이에 앞서 단행본, 연구논문 등을 참고하여 문헌적 연구로 이론적 배경을 연구하였다. 그 결과 브랜드 이미지 평가에 많은 영향을 미치는 디자인적 요소가 국내외로, 브랜드별로 차이가 나타났다. 첫째, 국내 화장품 브랜드별 이미지 평가에 영향을 미치는 디자인 요소들의 차이가 있으나, 대부분의 브랜드에서 ‘제품의 용기 색상’이 브랜드 이미지 평가에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 국외 화장품 브랜드별 이미지 평가에 영향을 미치는 디자인 요소들에도 차이가 나타났으나, 대부분의 브랜드에서 ‘광고 모델’이 상위에 위치하며, 브랜드 이미지 평가에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 각 화장품 브랜드별로 이미지를 형성하는데 평가되는 요소를 도출한 결과, 이미지 평가 요소가 브랜드마다 각기 다른 차이를 나타냈다. 그러나 대부분의 화장품 브랜드의 이미지 형성하는 데 영향을 미치는 요소로 국내 브랜드는 제품과 관련된 디자인적 요소가, 국외 브랜드는 광고와 관련된 디자인적 요소가 주로 높은 평균치를 나타내었다. 이를 바탕으로 브랜드별로 이미지 형성에 미치는 요소가 각기 다르다는 점을 유의하여 각 브랜드마다 모든 B.I. 요소에 브랜드의 철학과 독창적인 콘셉트를 담되, 특히 소비자에게 효율적으로 각인시킬 수 있는 B.I. 디자인 요소엔 특히 차이를 두고 더 힘쓰는 것이 B.I.를 형성하고, 확립하는데 더 용이할 수 있다고 사료된다. 이 연구의 결과는 화장품 브랜드의 디자인 마케팅 기초자료로써 활용이 될 수 있을 것으로 기대한다.
Recently, the beauty industry has been intensifying the competition between brands in the cosmetics market grows significantly. Here it is made up of a cosmetics manufacturing technology leveling As it became important to give credibility has created a unique technology of the product as well as easy to settle its brand image. Furthermore, by forming the brand identity became important to establish a unique brand image that could only specific marketing strategy. The aim of this study to learn the visual design images factors heavily influenced in forming a specific brand image, each cosmetic brand, take advantage of this by and become a help establish the emotional marketing strategy, help to form an effective brand image through this This should become. In addition to becoming also help establish a brand image abroad when forming strategy domestic cosmetics brand in line with trends in the analysis of the differences between the reference image formation of domestic and foreign cosmetics brands it made a lot of foreign entry into the domestic cosmetics companies. 2014 September 17 to September 19 the first workshop of experts a total of 40 tones and a professional brand of professional skin care brand chosen by each of the three brands were selected by one shot 12 cosmetic brands. In 2014 after 22 September to 23 September 100 people hue female secondary public through a survey of professional skin care professional at home and abroad each individual top three were selected for a total of 12 branded cosmetics. Questionnaire for the evaluation of the image from September 27, 2014 October 8, 2014 to 1000 were conducted by women. Selected cosmetic brands brand logo, store, web site, products, containers, advertising and design and color of the image, sorted by model and analyzed through empirical research. In order to compare the image of evaluation criteria for each domestic and foreign cosmetics brands cosmetics were an independent sample t-test. Prior to books, research papers, etc. Note to study the theoretical background to the research literature. As a result, brand image design elements with a lot of impact on the national and international assessments, were different for each brand. First, Korean cosmetics brand, but the difference of the design factors affecting the image evaluation, most of the "color of the product container, the brand showed the greatest impact on the brand image evaluation. Second, even though the design factors that influence the foreign cosmetics brand image or evaluate differences appear and "advertising model" is located at the top most brands, it showed the greatest impact on brand image assessment. Third, as a result of deriving the factors to be evaluated for forming the image for each brand cosmetics, it showed the evaluation of the image elements of different brands varies. However, most domestic brands as a factor affecting to form an image of a cosmetic brand design elements associated with the products, foreign brands showed higher average design elements mainly related to advertising. Based on this, note that the image forming elements on each different for each brand by brand to all BI philosophy ingenious concept of the brand elements, BI that can be imprinted in particular to consumers efficiently Design elements formed yen in particular is the difference between the BI and write with more power, and that is thought to be easier to establish. The results of this study are expected to be used as a design basis for the cosmetics brand marketing.