본 연구는 최근 급성장한 중저가 화장품 시장에 대하여 주요 소비계층을 중심으로 기업브랜드와 중저가 화장품 개별브랜드의 브랜드 이미지와 지각된 품질에 대한 소비자 인식을 파악하고, 상호연관성을 실증적으로 검증하는 것을 목적으로 한다. 연구의 범위는 중저가 화장품 1, 2위의 LG생활건강의 더페이스샵과 아모레퍼시픽의 이니스프리를 대상으로 연구를 진행하였다. 연구의 방법으로는 이론적 고찰을 하기 위해 현재까지 발표된 국내⋅외 논문, 학술지, 전문서적, 간행물등을 중심으로 연구하였으며 인터넷 D/B 검색, 관련된 분야의 통계 자료를 인용하였고 실증연구를 위하여 20대 남녀를 대상으로 소비자 설문조사를 실시하였다. 설문지는 리쿼트 5점 척도법을 이용하였으며 연구가설 검증을 위하여 SPSS WIN 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였고 신뢰도 검증, 상관관계분석, 다중회귀분석을 통하여 도출된 결과는 다음과 같다. 중저가 화장품에 있어서 아모레퍼시픽, LG생활건강의 기업브랜드와 이니스프리, 더페이스샵의 개별브랜드 모두 브랜드 이미지는 시장이 안정기에 접어든 만큼 긍정적으로 조사되었으나, 지각된 품질에 대해서는 높은 결과를 나타낸 기업브랜드에 비해 중저가 화장품 개별브랜드에 대한 인식은 비교적 낮게 나타났다. 기업브랜드와 개별브랜드의 유사성은 전체적으로 두계층 간 제품속성, 기술, 편익, 이미지 측면의 유사성이 비교적 낮은 수치로 조사되었다. 상호연관성에 있어서 기업브랜드가 개별브랜드의 이미지와 지각된 품질에 미치는 영향은 기업브랜드의 대표 이미지를 높게 지각할수록 개별브랜드 이미지에 대하여 긍정적으로 인식하는 것으로 조사되었다. 아모레퍼시픽의 지각된 품질은 이니스프리의 지각된 품질에는 영향을 미치지 않았으나 LG생활건강의 지각된 품질은 더페이스샵의 지각된 품질에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 주 소비계층인 20대는 중저가 화장품의 기업브랜드와 개별브랜드의 관계를 인식하고 있는 경우가 낮게 조사되었다. 중저가 화장품 개별브랜드의 당면한 문제는 브랜드이미지 강화와 품질에 대한 소비자의 신뢰를 확보해야 할 필요성이 있으며 기업브랜드에 대한 소비자의 높은 인식은 중저가 화장품 브랜드에 보증역할을 하여 궁극적으로 개별브랜드의 전략수립에 도움이 될것으로 사료된다. 본 연구는 브랜드 계층 간 실증연구로써 의의가 있으며 중저가 화장품산업의 기업브랜드와 개별브랜드 운용에 기초자료로 활용될 것을 기대한다.
The purpose of this study is to grasp the consumer awareness on the brand image and the perceived quality in the corporate brand and the middle-low priced cosmetics individual brand focusing on major consumer groups in terms of the middle-low priced cosmetics market that rapidly grew these days, and to empirically verify correlation. The scope of research was progressed a study targeting The FaceShop of LG Household & Health Care and Innisfree of Amore Pacific, which are in the 1st and 2nd place of the middle-low priced cosmetics. As for a research method, a research was conducted focusing on theses, academic journals, professional books, and publications at home and abroad, which have been released so far, for a theoretical consideration. Statistical materials of internet D/B searching and relevant field were quoted. For the empirical research, a questionnaire survey on consumers was carried out targeting men and women in their 20s. The questionnaire was used a 5 point- Likert scale. To inspect the research hypothesis, an analysis was made by using SPSS WIN 21.0 program. The following are the results that were elicited through reliability verification, correlation analysis and multiple regression analysis. In the middle-low priced cosmetics, all in the corporate brands of Amore Pacific and LG Household & Health Care and in the individual brands of Innisfree and The FaceShop were surveyed that the brand image is positive as much as a market got into stability. But the awareness on the middle-low priced cosmetics individual brand was indicated to be relatively lower compared to the corporate brand, which showed high outcome, in terms of the perceived quality. Similarity between corporate brand and individual brand was surveyed to have relatively low figure in the similarity in the aspects of product attribute, technology, convenience, and image between two brackets on the whole. As for the influence of corporate brand upon the image and the perceived quality of individual brand in relation to correlation, it was inquired that the higher awareness of representative image in corporate image leads to the more positive recognition on the image of individual brand. The perceived quality of Amore Pacific didn"t have influence upon the perceived quality of Innisfree. However, the perceived quality of LG Household & Health Care was indicated to have significant impact on the perceived quality of the FaceShop. Also, the twenty-something as the primary consumer group was investigated to be low in a case of recognizing a relationship between corporate brand and individual brand in the middle-low priced cosmetics. The immediate problem of the middle-low priced cosmetics individual brand needs to be strengthened brand image and to be secured consumers" trust in quality. Consumers" high awareness on corporate brand plays a role of guaranteeing in the middle-low priced cosmetics brand, thereby being considered to be likely helpful for ultimately establishing a strategy for individual brand. This study has a significance as an empirical research between brand brackets and is expected to be utilized as basic data in managing corporate brand and individual brand of the middle-low priced cosmetics industry.