본 연구는 2014년 DESD (Decade of ESD)가 종료된 이후 ESD 교사교육의 방향을 모색하기 위해 수행되었다. 이를 위해 관련 선행연구 분석과 함께 교육대학원생들을 대상으로 ESD 이해도 및 ESD 교사교육 현황, 그리고 학교에서의 ESD 현황 및 요구도를 조사․분석하였다. 분석결과 응답자들은 지속가능발전이 환경, 경제, 사회영역을 포함하는 통합적인 개념임을 이해하고 있는 것으로 나타났다. 그렇지만 세부영역 별로는 환경영역에 대한 이해도가 높은 반면 경제 및 사회발전 영역에 대한 이해도는 낮은 것으로 나타났다. 지속가능발전에 대한 태도와 실천의 측면에서도 태도는 높게 나타난 반면 실천적 측면은 상대적으로 낮게 나타났다. 또한 응답자들이 대학재학 시절 받은 ESD와 관련된 수업의 비중은 적은 것으로 나타났으며, 특히 20대의 응답자가 40대보다 ESD 수업을 적게 받은 것으로 나타났다. ESD 이해도 측면에서도 20대의 응답자는 40대보다 현저하게 낮은 것으로 나타났다. 한편 학교현장에서 ESD 관련 수업을 어느 정도 시행하고 있는지를 살펴본 결과 환경과 관련된 주제를 가장 많이 다루고 있는 것으로 나타났으며, 응답자 모두 ESD 3가지 영역에 걸친 교육의 필요성을 강하게 인식하고 있었다. ESD 수업의 장애요인으로는 ESD 개념의 모호성과 광범위성 외에도 수업환경적인 제약을 지적하였으며, 모든 교과목에서의 활동중심 수업이 가장 바람직하다고 생각하였다. 이와 같은 분석결과를 토대로 향후 ESD 교사교육의 방향은 첫째, 지속가능성의 세 기둥인 환경, 사회적 정의, 경제발전을 균형적으로 통합하여 가르치는 것이 제안되었다. 특히 이러한 통합적 접근방법은 최근 강조되고 있는 세계시민교육과 매우 밀접한 관련이 있음이 강조되었다. 둘째로는 예비교사교육과 현직교사교육 프로그램에서의 ESD 강화, 특히 초임교사 및 경력이 적은 교사를 대상으로 한 다양한 연수 프로그램의 개발과 시행 등이 제언되었다. 마지막으로 학교현장의 ESD 교육에 있어서는 교육과정 속에 포함되어 있는 지속가능성 요소를 ESD와 연계하여 교육하며 실천중심 교육과정이 운영될 필요성이 있음을 제안하였다.
In order to present the future direction of ESD teacher education program after UN Decade of Education for Sustainable Development, the researchers reviewed the related literature and surveyed graduate students attending the school of teacher education at a university in Busan. The researchers measured knowledge, attitudes and behaviors of the respondents concerning (E)SD, analyzed the ESD in teacher education program, and the present condition of ESD and it's need at schools. The results of the survey analysis revealed that the respondents had lower level of understanding in the areas economic or social SD, being compared with that of environmental SD, though they understand SD as the holistic concept of environment, economic development, and social justice. The respondents also showed lower mean score in the domain of (E)SD behaviors than in the domain of (E)SD attitudes. They received low level of ESD when they were undergraduate students, and that there were significant age differences in the level of undergraduate ESD as well as in their present level of understanding in ESD. That is, the respondents in their twenties showed the lowest score in (E)SD attitudes and behaviors, especially strikingly lower than the age group of forties, and also those respondents received ESD the least during their undergraduate period. When the respondents teach ESD to young children at schools, their ESD instruction is mostly focused on the environmental aspect of ESD. Most respondents strongly feel the necessity of ESD in all three aspects. The respondents also mentioned a weak instructional environment for ESD and the vagueness and broadness of ESD concept as major obstacles to ESD instruction. They recommended the activity-centered ESD instruction across the whole curriculum for the effective ESD. Based on the literature review and the analysis of the survey questionnaires, the following recommendations are made for the future direction of ESD teacher education program: First, the holistic instruction integrating three pillars of ESD, environment, social justice, and economic development, is recommended. Especially, it is emphasized that the holistic ESD instruction is strongly related to global citizenship education; Second, it is recommended the reinforcement of ESD at pre-and in-service teacher education program, especially for the beginning teachers; Finally, the theme of sustainability in each subject area needs to be taught in connection with the broad concept of ESD, and the participatory instruction for ESD is recommended at schools.