(연구배경 및 목적) 코로나바이러스가 종식된 이후 오프라인 쇼핑이 점차 회복되면서 소비자들은 브랜드 이미지와 화장품 매장에 대한 관심도 늘어나고 있다. 소비자들의 요구를 충족시키기 위해 화장품 브랜드는 매장, 브랜드 이미지 디자인, 매장의 공간 디자인 등을 다시 고려하여 새로운 시장 트렌드에 대응해야 한다. 따라서 본 연구는 한국 화장품 매장공간에서 어포던스 디자인 요소의 활용 현황과 브랜드 아이덴티티 강화 효과를 살펴봄으로써, 공간 브랜드아이덴티티 구축과 소비자 신뢰도를 구축에 도움을 줄 수 있는 실질적인 제언과 기여를 목표로 하고 있다. (연구방법) 연구방법으로는 첫째, 이론 고찰을 통해 공간 브랜드아이덴티티와 어포던스 디자인의 정의를 충분히 이해하고, 어포던스 디자인은 공간 브랜드아이덴티티 형성하는 데 중요한 역할을 정리한다. 둘째, 공간 브랜드아이덴티티의 특징과 어포던스 디자인의 유형을 분석하고 공간 브랜드아이덴티티의 어포던스 디자인 요소를 도출한다. 셋째, 한국의 유명한 화장품 브랜드 사례들을 종합적으로 분석하여, 공간 브랜드아이덴티티에 대한 어포던스 디자인의 시사점을 발견한다. 넷째, 종합 분석 결과를 근거로 하여, 공간 브랜드아이덴티티 구축에 대한 제언을 제시한다. (결과) 분석 결과로서는 첫째, 공간 브랜드아이덴티티 어포던스 디자인 유형을 보면 감각적 어포던스의 평가가 가장 낮았다. 둘째, 공간 브랜드아이덴티티 어포던스 디자인 유형을 보면 기능적 어포던스의 평가도 높지 않고 소비자들은 매장 공간의 기능성에 대해 더 높은 기대를 갖게 되었다. 셋째, 공간 브랜드아이덴티티의 어포던스 디자인 매체성, 역사성, 작용성, 융합성, 복합성의 연관성도 비교적 작았다. (결론) 본 연구를 통해 공간 브랜드아이덴티티 구축과 소비자 신뢰도를 구축에 도움을 줄 수 있는 실질적인 제언을 제시하였다. 화장품 매장 환경을 디자인할 때 다양한 감각을 활용하여 사용자가 직관적으로 기능을 이해하고 상호작용할 수 있는 디자인을 만들 수 있다. 매장 공간의 물체나 인터페이스가 수행할 수 있는 기능에 대한 시각적인 단서를 사용하여 사용자가 직관적으로 이해하고 상호작용할 수 있도록 한다. 또한, 제품이나 시스템 내에서 기능적 상호작용이 합리적인 흐름과 구조를 가지도록 설계할 수 있다. 사용자가 예상하는 방식으로 기능이 배치되고 조직되어 있어야 한다. 공간을 통해 브랜드가 소비자들에게 작용하고, 상호작용하며 강한 인상과 경험을 제공할 수 있다. 다양한 요소와 방법을 조합하고 공간에서 브랜드 아이덴티티를 효과적으로 표현할 수 있다. 다양한 구성 요소들을 조합하고 공간에서 다층적이고 다차원적인 브랜드 경험을 제공할 수 있다.
(Background and Purpose) After the end of the coronavirus, offline shopping is gradually recovering, leading to increased consumer interest in brand image and cosmetic stores. In order to meet consumer demands, cosmetic brands need to reconsider aspects such as store design, brand image design, and spatial design to adapt to new market trends. Therefore, this study aims to provide practical recommendations and contributions for establishing spatial brand identity and enhancing consumer confidence by examining the current usage of affordance design elements and their impact on strengthening brand identity in South Korean cosmetic retail spaces. (Method) The research methodology involves: First, through theoretical review, thoroughly understanding the definitions of spatial brand identity and affordance design, summarizing the significant role of affordance design in shaping spatial brand identity. Second, analyzing the characteristics of spatial brand identity and the types of affordance design, and deriving affordance design elements for spatial brand identity. Third, comprehensively analyzing cases of well-known Korean cosmetic brands to discover the implications of affordance design for spatial brand identity. Fourth, based on the comprehensive analysis, providing recommendations for establishing spatial brand identity. (Results) As for the analysis results: First, among the types of affordance design for spatial brand identity, the evaluation of sensory affordance was the lowest. Second, the evaluation of functional affordance within the spatial brand identity affordance design types was also not high, and consumers have higher expectations regarding the functionality of store spaces. Third, the correlation of affordance design mediums such as materiality, historicity, actionability, integrability,, and multiplicativity within spatial brand identity was relatively low. (Conclusions) Through this study, practical suggestions that can help build spatial brand identity and consumer confidence were presented. When designing a cosmetics store environment, various senses can be utilized to create a design that allows users to intuitively understand and interact with functions. It uses visual clues about the functions that objects or interfaces in the store space can perform so that users can intuitively understand and interact with them. Additionally, functional interactions within a product or system can be designed to have a reasonable flow and structure. Functions must be laid out and organized in the way users expect. Through space, brands can act, interact, and provide strong impressions and experiences to consumers. Various elements and methods can be combined and the brand identity can be effectively expressed in space. It is possible to combine various components and provide a multi-layered and multi-dimensional brand experience in space.