본 논문은 중국 전통 브랜드(中华老字号) 중 중의약 브랜드를 연구 대상으로 선정하였다. 이러한 브랜드들은 100년 이상의 유구한 브랜드 역사와 대대로 전승되어 내려져온 제품 혹은 기예를 갖추고 있으며, 전통문화의 저력을 보여줌과 동시에 사회적으로 탄탄한 지지층을 형성하고 있다. 그러나 여러 차례의 사회변화를 거치면서 전통브랜드는 성장이 다소 지체되고 브랜드 이미지의 노후화와 혁신력 부족 등의 문제가 나타나게 되었다. 그 결과 대부분의 브랜드가 생존과 발전의 심각한 위기에 직면하게 되었다. 따라서 이러한 중국 전통 중의약 브랜드를 어떻게 계승하고 활성화할 수 있을지가 현재 상황에서 해결해야 할 시급한 문제이다. 본 연구에서는 전통 브랜드의 건강한 성장과 지속가능한 브랜드 구축을 위해 전통브랜드가 가진 문화적 요소에 주목하고, 문화의 측면에서 중국 전통 중의약 브랜드 디자인 혁신 전략 연구를 진행하고자 한다. 먼저, 문헌연구를 통해 문화지향 디자인, 감성 디자인 등의 이론과 중국 중의약 문화 등과 관련된 이론을 활용하였다. 또한 이를 바탕으로 중국 전통 중의약 브랜드의 문화적 특성을 전통성, 연속성, 신뢰성, 선의성등 4개의 문화요소를 도출하여, 중국 전통 중의약 브랜드의 문화적 특성에 대한 분석의 틀을 수립하였다. 이후 사례연구를 통하여 우수 브랜드인 동인당을 대상으로 선정하여 심층적인 사례분석을 진행하였다. 아울러 중국 전통 중의약 브랜드의 형(形), 신(神), 정(情)의 3가지 차원에서 브랜드 디자인 혁신 전략을 도출하였다. 본 연구의 문화 혁신 전략은 주로 4가지 방면에서 구현된다. 첫 번째는 전통성의 방면에서 중의약 브랜드가 본래의 브랜드 특징을 이어나가야 한다는 것이다. 두 번째는 연속성의 방면에서 브랜드 발전의 환경변화와 결합하여 브랜드 비주얼 스타일에 대한 혁신을 추구해야 한다는 것이다. 세 번째는 신뢰성의 방면에서 보다 풍부한 의료 패키지 서비스의 혁신을 해야한다는 것이다. 네 번째는 선의성의 방면에서 점포, 약재, 의사가 삼위일체 되는 경영과 서비스 모델을 견지해야 한다는 것이다. 이상의 연구 결과를 통해 발전이 낙후된 브랜드에 전략적 방안을 제시 하였으며, 중국 전통 중의약 브랜드 디자인에 대한 후속 연구의 토대를 마련하였다.
This study mainly takes the Chinese time-honored traditional Chinese medicine brands as the research object. These brands have a brand history with more than one hundred years, the products and techniques passed down from generation to generation, and a profound traditional cultural heritage and a good social reputation. However, due to several social changes, problems regarding the brands such as lagging development, outdated brand image design, and the lack of innovation are quite common. Most brands are facing serious problems such as development and survival difficulties. How to inherit and activate traditional Chinese medicine brands is a problem that needs to be solved urgently. The combination of cultural elements with brands can convey more valuable brand image to consumers, and cultural elements are the source of supporting the healthy growth of brands and building “sustainable brands”. Therefore, this research conducts the brand design innovation strategy research on Chinese time-honored traditional Chinese medicine brands from a cultural perspective. First of all, this paper sums up the traditionality, continuity, trust and kindness reflected in the cultural characteristics of time-honored brand of traditional Chinese medicine through the literature review, and by using culture-oriented design theory, perceptual design theory, Chinese traditional medicine culture and other related theories, as well as the previous research, and establishes the analysis framework of the cultural characteristics of time-honored brand of traditional Chinese medicine. Then, this paper takes the excellent brand Tong rentang in this category as the case analysis object by using the case analysis method, and carries out in-depth case analysis through the analysis framework. Finally, the brand design innovation strategy of the time-honored brand of traditional Chinese medicine in three aspects of form, spirit and emotion is derived. The cultural innovation strategy of the research mainly reflects in four aspects. First of all, in the traditional perspective, the brand of traditional Chinese medicine should continue the original brand characteristics. In addition, as to the continuity, it should innovate the visual image of the brand with the combination of changes in brand development environment. Next, in the aspect of trust, much richer medical supporting services should be innovated. Last but not the least, in terms of good faith, the business and service model of store + medicine + doctor. It is expected that the research results can provide strategic guidance for other lagging brands, and lay a foundation for the follow-up research of time-honored brand design of traditional Chinese medicine.